Goud is het nieuwe groen. Duplaco teelt nu ook Chlorella met een goudgele kleur.

30 november 2021

Première op FI Europe in Frankfurt (30.11.-2.12.)

Goud is het nieuwe groen

Algen maken voedsel gezonder – en groener. De Nederlandse algenkwekerij Duplaco teelt nu ook Chlorella met een natuurlijke goudgele kleur: discrete verrijking voor plantaardig voedsel.

Oldenzaal/Nederland, november 2021 – Lekker eten dat er goed uitziet, duurzaam en gezond is – wie wil dat nou niet? De nieuwe Chlorella-alg, Duplaco Gold, helpt producenten van voedingsmiddelen en dranken om aan al deze eisen te voldoen. Dankzij de speciale, natuurlijke teelt bevat het nauwelijks kleurpigmenten, welke anders verantwoordelijk zouden zijn voor de typische groene kleur van voedingsmiddelen waaraan Chlorella is toegevoegd. Deze groene kleur wordt niet altijd op prijs gesteld in toepassingen zoals broodjes, energy bars en vleesalternatieven.

De nieuwe Duplaco Gold is een krachtige verrijking van voedsel, net als de groene Chlorella: het bevat 40 procent eiwit, inclusief alle negen essentiële aminozuren, evenals een overvloed aan vitamines en mineralen. Duplaco Gold bevat bovendien extra ijzer en zelfs vitamine B12. Ijzertekort is wereldwijd de meest voorkomende voedingsdeficiëntie. Voedingsmiddelen verrijkt met Duplaco Gold dragen daarmee bij aan het voorzien in deze belangrijke behoefte – en wel uit een puur plantaardige bron.

Goudgele, 100% plantaardige, kibbeling

“Onze innovatieve teeltmethode vermijdt een chemische behandeling welke veelal door de industrie wordt gebruikt om het chlorofyl uit de Chlorella-algen te halen”, legt Marcel Oogink, oprichter van Duplaco, uit. “Met Duplaco Gold kunnen producenten nu inspelen op de trend naar gezonde voeding zonder hun smaak, geur, of kleur te veranderen”, zegt Oogink. Bovendien maken de rijke voedingswaarden van Duplaco Gold een ideale toevoeging in clean-label producten, ofwel producten met een korte ingrediëntendeclaratie van uitsluitend natuurlijke ingrediënten.

Op de Anuga van dit jaar werd Duplaco Gold voor het eerst aan het publiek gepresenteerd: De algen zaten verwerkt in het knapperige deeg van de plantaardige kibbeling van de Nederlandse start-up Monkeys by the Sea. Duplaco presenteert nu haar eigen innovatie op de Food Ingredients Europe in Frankfurt. „Duplaco Gold kan ook op een mooie manier pasta, gebak en vleesalternatieven verrijken”, zegt Marcel Oogink. Er is ook een witte Chlorella in ontwikkeling, geheel zonder kleurpigmenten. “Die zal nog beter geschikt zijn voor plantaardige alternatieven voor melk, yoghurt en kaas”, zegt Oogink. De ontwikkelaars van Duplaco werken ook aan Chlorella met een nog hoger eiwitgehalte – en aan een nog kostenefficiëntere productie.

Innovatieve productie in de fermentor

In tegenstelling tot de fabrikanten uit Zuidoost-Azië produceert Duplaco haar Chlorella niet in open kweekvijvers, maar in een gesloten, steriele fermentor. Hierdoor kunnen veel algen worden gekweekt in een kleine ruimte, onafhankelijk van zonlicht, weers- en klimaatomstandigheden. Dit voorkomt verontreinigingen, fluctuaties in kwaliteit en bespaart klanten de lange transportroutes, als ook leveringsproblemen.

Duplaco heeft onlangs haar productie in Oldenzaal, Nederland, opgeschaald van 15 ton naar 200 tot 300 ton per jaar. Het streven is om dit in de toekomst te verhogen naar 1500 ton per jaar. Duplaco is ook van plan om verse, vloeibare Chlorella te leveren, welke tot 30 procent van een vleesalternatief kan uitmaken – en daarmee ook het eiwitgehalte navenant verhoogt. Voor volledige algen kracht –
met of zonder kleur.

Bezoek Duplaco op de Food Ingredients Europe in Frankfurt (Stand 30J242).
We kijken er naar uit u te ontmoeten!

[Foto:]
Kibbeling, zonder vis – maar met algen: Duplaco Gold zit in het knapperige deeg.
(Auteursrecht foto: Monkeys by the Sea)

Als u vragen, verzoeken om monsters of interviews heeft, laat het ons dan weten.
U kunt deze en andere afbeeldingen hier downloaden.

Pers Contact:
Marieke Smidt
Commercial Director
Duplaco
Tel. +31 (0)6 5318 5264
mariekesmidt@duplaco.com

Over Duplaco
Het Nederlandse bedrijf Duplaco (afkorting van: Dutch Plankton Company) is in 2012 opgericht door ingenieur Marcel Oogink. Zijn visie: bijdragen aan een gezonde voeding voor mensen met de duurzame productie van microalgen. Duplaco heeft hiervoor een uniek fermentatieproces ontwikkeld met een proeffabriek in Hengelo. In 2020 verhuisde het bedrijf naar Oldenzaal en breidde de productiecapaciteit uit tot wel 300 ton Chlorella per jaar. Klanten zijn onder meer bekende fabrikanten van voedingssupplementen en bedrijven uit de voedingsindustrie in België, Nederland, Duitsland en Spanje.
www.duplaco.com

No item found