Innofood

"Waar vind ik actuele en toegankelijke kennis over voeding?"

Nederlands
  • Home
  • Nieuws
    • Akkoord over zoutr...
    • Food Tech Innovatio...
    • Vooraankondiging T...
    • Jaarprijs Goede Vo...
    • HAK wil merk ver...
    • Nieuwsbrieven
  • In de pers
  • Over Innofood
  • Bijeenkomsten
  • Talent4Food
  • Technologiehal
  • Branches
  • Links
  • Agenda
  • Intranet
  • Persberichten
  • Contact

Lage bloedspiegels omega-3 kunnen geheugen beïnvloeden

Geplaatst op 29 feb 2012 19:31 door Innofood

Een voedingspatroon met een laag omega-3-vetzuurgehalte kan de hersenfunctie achteruit laten gaan, het geheugen en denkvermogen negatief beïnvloeden. De belangrijkste omega-3-vetzuren zijn EPA en DHA.

Onderzoeker Zaldy S. Tan, verbonden aan het Easton Centrum voor Alzheimer Onderzoek en de afdeling Geriatrie van de universiteit van Californië in Los Angeles, keek bij een onderzoekspopulatie van 1575 deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 67 jaar, naar de relatie van omega-3-vetzuren in het bloed en de hersenfunctie.

 

Omega-3 studie

’Deelnemers met lage bloedspiegels omega-3-vetzuren hadden kleinere hersenvolumes, die te vergelijken waren met een structurele veroudering van de hersenen met 2 jaar’, aldus onderzoeker Zaldy. De onderzoekspopulatie had geen dementie en onderging een MRI-scan van de hersenen. Verder werden de mentale functies, het lichaamsgewicht en de omega-3-vetzuurniveaus in de rode bloedcellen gemeten.

 

 

Lage DHA niveau

De onderzoekers vonden bij een kwart van de deelnemers die het laagste DHA-niveau hadden een lager hersenvolume, dan bij de mensen bij wie hogere DHA-niveaus waren gemeten. Ook deelnemers met lage omega-3-vetzuurgehaltes in het bloed scoorden laag, met name op tests van het visuele geheugen en uitvoeringsfuncties, zoals het oplossen van problemen en multi-tasking en abstract denken.

 

Bron: Voeding Nu

 

 

 

  • 22-05-2013 17:17 - Akkoord over zoutreductie in vleeswaren
  • 22-05-2013 17:14 - Food Tech Innovation Portal gelanceerd
  • 22-05-2013 09:46 - Vooraankondiging Themabijeenkomst ‘Nieuwerwets Etiketteren’ bij Zuivelhoeve op 27 juni
  • 21-05-2013 23:05 - Jaarprijs Goede Voeding maakt doorstart
  • 21-05-2013 23:03 - HAK wil merk versterken met grote campagne gericht op Hollandse smaak
  • Archief van mei 2013
  • Archief van april 2013
  • Archief van maart 2013
  • Archief van februari 2013
  • Archief van januari 2013
  • Archief van december 2012
  • Archief van november 2012
  • Archief van oktober 2012
  • Archief van september 2012
  • Archief van augustus 2012
  • Archief van juli 2012
  • Archief van juni 2012
  • Archief van mei 2012
  • Archief van 2012
  • Archief van 2011
  • Archief van 2010
  • Archief van 2009
LSBL Services
Koops Ergonomie
Huuskes
Randstad Inhouse Services
Holland Meel B.V.
Ga naar het ledenoverzicht »

Nieuws

  • Nieuwe EHEDG-gecertificeerde pom... »
  • Van kleur veranderende drankblikken »
  • Purac brengt PLA op de Aziatische... »
  • »
  • 'Zuivelindustrie loopt voorop in same... »
  • Douwe Egberts introduceert innovati... »
  • FNLI wil meer harmonisatie in certif... »
  • 'Britse criminelen leverden paardenv... »
  • 'Grijze handel' supermarkten verster... »
  • Jaarprijs Goede Voeding maakt door... »
XML feedRSS nieuws feed
Sitemap © Stichting Innofood 2009-2013

Stichting Innofood

Nije Allee 7
7609 ZG Almelo
Postbus 853
7600 AW Almelo

T +31 (0)546 - 834 468
F +31 (0)546 - 834 229

info@innofood.org