Innofood

"Waar vind ik actuele en toegankelijke kennis over voeding?"

Nederlands
  • Home
  • Nieuws
    • Stiekem eten in kel...
    • ‘Melkpoederfraude...
    • FC Twente gewoon...
    • Veel respons op ac...
    • China International...
    • Nieuwsbrieven
  • In de pers
  • Over Innofood
  • Bijeenkomsten
  • Talent4Food
  • Technologiehal
  • Branches
  • Links
  • Agenda
  • Intranet
  • Persberichten
  • Contact

Specifiek voedingsconcept verbetert gezondheid kankerpatiënten

Geplaatst op 12 jan 2012 13:48 door Innofood



Joyce Faber heeft een specifiek voedingsconcept voor kankerpatiënten ontwikkeld. Dit concept bevat hoge concentraties eiwit en leucine en is bovendien verrijkt met visolie en specifieke prebiotische oligosacchariden. Het concept blijkt een optimale ondersteuning aan patiënten tijdens behandeling te kunnen bieden. Faber hoopt op 11 januari aan de Universiteit Utrecht op haar onderzoek te promoveren.

 

Ondervoeding is een groot probleem bij kankerpatiënten. Wereldwijd krijgt zo’n 30% tot 90% van de patiënten tijdens het verloop van hun ziekte te maken met een vorm van ondervoeding. Dit kan resulteren in een chronische staat van ontsteking en - tegenstrijdig genoeg - in een verlaagde reactiviteit van het immuunsysteem. Uiteindelijk kan dit leiden tot een verhoogde kans op infecties en andere complicaties.

Voedingsondersteuning is belangrijk voor kankerpatiënten en om die reden ontwikkelde Faber een specifiek voedingsconcept. Dit concept bevat hoge concentraties eiwit en leucine en is bovendien verrijkt met visolie en specifieke prebiotische oligosacchariden. In preklinische studies van de promovendus heeft het specifieke voedingsconcept immuunreacties kunnen verbeteren en de ontstekingsstaat verlaagd in tumordragende muizen. Bovendien verbeterde het voedingsconcept de weerstand tegen infecties met Pseudomonas aeruginosa.

In klinische studies in gezonde vrijwilligers en kankerpatiënten verhoogde de interventie, met het voedingsconcept als onderdeel van een medische voeding, de inbouw van het vetzuur EPA in immuuncellen binnen een week. In slokdarmkankerpatiënten waren serumwaardes van een belangrijke ontstekingsmarker significant verlaagd na een 4-weekse interventie. Bovendien was het lichaamsgewicht toegenomen en de mate van activiteit significant verbeterd na interventie met de specifieke medische voeding.

Bron: Universiteit Utrecht
  • 18-05-2013 10:30 - Stiekem eten in kelder van het zorgcentrum
  • 18-05-2013 10:26 - ‘Melkpoederfraude door supermarkten’
  • 18-05-2013 10:20 - FC Twente gewoon verder met frisfeest
  • 18-05-2013 10:18 - Veel respons op actie voor Voedselbank Apeldoorn
  • 18-05-2013 10:12 - China International Tea Expo
  • Archief van mei 2013
  • Archief van april 2013
  • Archief van maart 2013
  • Archief van februari 2013
  • Archief van januari 2013
  • Archief van december 2012
  • Archief van november 2012
  • Archief van oktober 2012
  • Archief van september 2012
  • Archief van augustus 2012
  • Archief van juli 2012
  • Archief van juni 2012
  • Archief van mei 2012
  • Archief van 2012
  • Archief van 2011
  • Archief van 2010
  • Archief van 2009
Elite Salades & Snacks
Holland Meel B.V.
LSBL Services
Zuivelhoeve B.V.
Processionals B.V.
Ga naar het ledenoverzicht »

Nieuws

  • Italiaan Sceti topman Iglo »
  • Uitreiking HAS-awards tijdens HAS... »
  • FNLI wil meer harmonisatie in certif... »
  • 'Britse criminelen leverden paardenv... »
  • 'Ondanks tekort exporteert Nutricia... »
  • Producten met GMO-vrij label succ... »
  • Koetjesreep van duurzame cacao »
  • Topsector Agri&Food legt 5 miljoen e... »
  • Nationaal Techniekpact moet meer te... »
  • 'Grijze handel' supermarkten verster... »
XML feedRSS nieuws feed
Sitemap © Stichting Innofood 2009-2013

Stichting Innofood

Nije Allee 7
7609 ZG Almelo
Postbus 853
7600 AW Almelo

T +31 (0)546 - 834 468
F +31 (0)546 - 834 229

info@innofood.org