Drank maakt vrouwenhersens eerder kapot
Geplaatst op 09 nov 2011 22:05 door Innofood
GÖTENBORG - Vrouwen hebben eerder dan mannen last van hersenletsel door alcohol. Vrouwelijke alcoholisten hebben drie maal eerder schade, aldus een studie van de universiteit van Gotenburg.
GÖTENBORG - Vrouwen hebben eerder dan mannen last van hersenletsel door alcohol. Vrouwelijke alcoholisten hebben drie maal eerder schade, aldus een studie van de universiteit van Gotenburg.
Na 4 jaar buitensporig drinken was het serotoninepeil in de hersenen van de vrouwelijke proefpersonen gehalveerd.
Serotonine verstuurt opdrachten vanuit de hersenen naar de rest van het lichaam. Een gebrek aan de stof kan leiden tot depressies en andere stoornissen. Bij mannen was dezelfde schade pas na 12 jaar drankmisbruik aangericht.
Onderzoekster Kristina Berglund van de Sahlgrenska-academie onderzocht de hersenfuncties van 42 alcoholverslaafden, van wie een derde vrouwen. Het onderzoek verschijnt in januari in een vakblad over alcoholisme, meldde ze woensdag.
Bron: De Twentsche Courant Tubantia
- 21-05-2013 10:50 - Voetballend ondernemen: sociale innovatie bij Food Connect
- 21-05-2013 09:22 - Zuivel Opleidingen Nederland
- 20-05-2013 16:17 - Slager verkoopt vlees van varkens gevoerd met wiet
- 20-05-2013 16:14 - 'Zuivelindustrie loopt voorop in samenwerking voedselketen’
- 20-05-2013 16:10 - 5e Europese editie Sustainable Foods Summit
- Archief van mei 2013
- Archief van april 2013
- Archief van maart 2013
- Archief van februari 2013
- Archief van januari 2013
- Archief van december 2012
- Archief van november 2012
- Archief van oktober 2012
- Archief van september 2012
- Archief van augustus 2012
- Archief van juli 2012
- Archief van juni 2012
- Archief van mei 2012
- Archief van 2012
- Archief van 2011
- Archief van 2010
- Archief van 2009




