Vitamine D tekort 80% jongeren
Geplaatst op 24 aug 2011 11:02 door Innofood
MADRID - Zo'n 80 procent van de jongeren in Europa heeft een tekort aan vitamine D.
Dat blijkt uit onderzoek in 9 EU-landen in het kader van het EU-onderzoeksproject Helena (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence). Nederland neemt daar niet aan deel.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het British Journal of Nutrition.
De resultaten werden verkregen door bloedonderzoek bij ruim duizend jongeren tussen de 12,5 en 17,5 jaar oud. De vitaminestatus werd ingedeeld in 4 categorieën: voldoende (meer dan 75 nmol/l); niet voldoende (50–75 nmol/l); een gebrek 27,5–49,99 nmol/l); en een ernstig gebrek (minder dan 27,5 nmol/l).
In totaal was de vitamine D-status van 80 procent niet optimaal: 39 procent van de jongeren viel in de categorie niet voldoende, 27 procent had een gebrek aan vitamine D en 15 procent zelfs een ernstig gebrek. Naarmate de leeftijd hoger was, was ook de vitamine D-status beter en naarmate de BMI toenam, verslechterde de vitamine D-status.
Lees hier het volledige artikel in EVMI
- 22-05-2013 23:24 - Dijksma: 'Voedselverspilling uitdaging hele keten'
- 22-05-2013 23:23 - Nieuw bij PLUS: groentefriet
- 22-05-2013 23:20 - Selten: terugroepactie vlees is onzin
- 22-05-2013 18:06 - 'Zorg voor BIOverijssel op de kaart!'
- 22-05-2013 17:46 - NieuwVers zoekt het beste verwerkte tomaatproduct
- Archief van mei 2013
- Archief van april 2013
- Archief van maart 2013
- Archief van februari 2013
- Archief van januari 2013
- Archief van december 2012
- Archief van november 2012
- Archief van oktober 2012
- Archief van september 2012
- Archief van augustus 2012
- Archief van juli 2012
- Archief van juni 2012
- Archief van mei 2012
- Archief van 2012
- Archief van 2011
- Archief van 2010
- Archief van 2009




