Melk wel goed voor het milieu
Geplaatst op 03 sep 2010 14:35 door Innofood
Melk scoort veel beter dan andere voedingsmiddelen, blijkt uit een analyse die kijkt naar de voedingswaarde van producten en de invloed daarvan op het klimaat. De voedingsketen draagt veel bij aan het broeikaseffect, waardoor deze vaak onder de loep wordt genomen bij onderzoeken naar het effect van broeikaseffect. Zo is uit onderzoek al gebleken dat verandering van het eetpatroon bijdraagt aan vermindering van het broeikaseffect. Daarvoor zouden we meer plantaardige producten moeten gaan eten en minder dierlijke producten.
Een team van onderzoekers afkomstig uit Zweden en Seattle heeft nu gekeken naar de invloed van de voedingswaarde. 'Daar was nog maar heel weinig onderzoek naar gedaan.'
'Dit is waarschijnlijk de eerste keer dat er gekeken wordt naar de voedingswaarde in verhouding met de druk van het product op het milieu. Daarvoor hebben wij een index gebruikt die de Nutrient Density Climate Impact (NDCI) heet.'
In de NDCI staat ondermeer water met bubbels, sojadrink, limonade, sinaasappelsap, bier en rode wijn.
Bier, water met bubbels en limonade scoorde alle drie een 0. Rode wijn kreeg een 0,1. Sinasappelsap en sojamelk scoorde een 0,24 en ten slotte melk kreeg een 0,54.
'Discussies over het veranderen van het voedselpatroon moeten in de toekomst niet alleen kijken naar de druk van het product op het milieu, maar ook kijken naar de voedingswaarde', concludeerde de onderzoekers in het Food en Nutrition Research Journal.
Zij raden aan de index te gebruiken om diverse diëten te onderzoeken. Wanneer er weer meer gegevens over de voedingswaarde en druk op het milieu bekend wordt kunnen er opnieuw aanpassing gemaakt worden.
Bron: Food en Nutrition Research Journal
- 04-02-2012 21:35 - Bakkerij Horizon bakt grootste appeltaart ter wereld
- 04-02-2012 12:36 - Twents 'bijenreddingsplan' studenten breed gedragen
- 04-02-2012 09:28 - Oggu en eat2Be in de prijzen gevallen
- 04-02-2012 08:59 - Levensmiddelenindustrie zet volgende stap in zoutverlaging
- 04-02-2012 08:57 - Schippers wacht zeker tot eind 2012 met verkenning naar wettelijke zoutnormen
- Archief van februari 2012
- Archief van januari 2012
- Archief van december 2011
- Archief van november 2011
- Archief van oktober 2011
- Archief van september 2011
- Archief van augustus 2011
- Archief van juli 2011
- Archief van juni 2011
- Archief van mei 2011
- Archief van april 2011
- Archief van maart 2011
- Archief van februari 2011
- Archief van 2011
- Archief van 2010
- Archief van 2009




